Орієнтовні
вимоги до контролю та оцінювання навчальних
досягнень учнів початкової школи
Оцінювання
навчальних досягнень учнів здійснюється вербально:
У 4 класі з предметів інваріантної складової: «Інформатика»,
«Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрованого курсу «Мистецтво»,
«Основи здоров’я», «Фізична культура», «Я у світі» та «Трудове навчання».
Оцінювання навчальних досягнень учнів
здійснюється за 12-бальною
шкалою:
з предметів інваріантної складової освітніх
галузей: «Мови і літератури (мовний і
літературний компоненти)», «Математика», «Природознавство».
Виявлення рівня навчальних
досягнень учнів відбувається в процесі контролю.
Основними функціями
контролю навчальних досягнень учнів є: мотиваційна, діагностувальна,
коригувальна, прогностична, навчально-перевірювальна, розвивальна, виховна.
Структурними компонентами контролю навчальних
досягнень учнів є перевірка та оцінювання результатів навчальної
діяльності
Оцінювання – процес встановлення рівня навчальних досягнень
учня/учениці в оволодінні змістом предмета відповідно до вимог чинних навчальних
програм. Його результатом є педагогічна оцінка, яка відображається в
оцінювальних судженнях і висновках учителя/учительки вербально, або в балах. Виставлення
балів обов’язково супроводжується оцінювальними судженнями. Оцінювання у
початковій школі ґрунтується на врахуванні рівня досягнень учня, а не ступеня
його невдач. Результати оцінювання навчальних досягнень учнів є конфіденційною
інформацією, доступною лише для дитини та її батьків (або осіб, що їх
замінюють).
При вербальному
оцінюванні використовуються як усні, так і письмові оцінні судження, які
характеризують процес навчання і відображають кількісний і якісний його
результати: ступінь засвоєння знань і вмінь з навчальних предметів та
характеристику особистісного розвитку учнів. Характеристика особистісного
розвитку учнів відображає
самостійність, відповідальність, комунікативність, уміння працювати в групі,
ставлення до навчальної праці, рівень прикладених зусиль, сформованість
навчально-пізнавальних інтересів, ціннісних орієнтирів та загальнонавчальних
умінь тощо та здійснюється вербально під час поточного контролю.
Об’єктивність і точність оцінок
забезпечуються такими критеріями:
якість знань (міцність, повнота, глибина,
узагальненість, системність, дієвість);
сформованість ключових і предметних
компетентностей, способів навчальної діяльності (виконання за зразком, за
аналогією, в нових ситуаціях);
досвід елементарної творчої діяльності
(частково-пошуковий і пошуковий рівні);
досвід емоційно-ціннісного ставлення до
навколишнього світу, до інших людей, до самого себе.
У початковій школі застосовують поточний і підсумковий види контролю, які
здійснюють шляхом поточної перевірки та поточного оцінювання й відповідно шляхом підсумкової
перевірки та підсумкового оцінювання.
Поточний
контроль здійснюється
в процесі вивчення теми/розділу з метою визначення рівня розуміння і первинного
засвоєння учнями окремих елементів змісту теми/розділу, зв’язків між ними та
засвоєним змістом попередніх тем/розділів уроків, закріплення знань, умінь і
навичок, їх актуалізації перед вивченням нового матеріалу.
Поточну перевірку проводять індивідуально або фронтально в усній чи
письмовій формі систематично в межах кожної теми, визначеної навчальною
програмою. Вона передбачається учителем/учителькою під час підготовки до
кожного уроку і знаходить своє відображення у поурочних планах (конспектах)
уроків. Поточна перевірка може здійснюватись у формі короткотривалої (10-15 хвилин) самостійної письмової роботи, яка
охоплює певну частину навчального матеріалу. Як правило, вона носить
діагностичний характер.
Підсумкова перевірка у 4
класі передбачає тематичну перевірку
та підсумкові контрольні роботи у
кінці навчального року (з навчальних предметів, що визначені Міністерством
освіти і науки України для державної підсумкової атестації).
Тематична
перевірка здійснюється у
формі тематичної контрольної роботи після опанування програмової теми/розділу . У разі, коли тему/розділ розраховано
на велику кількість годин, її/його розподіляють на логічно завершені частини –
підтеми/підрозділи. Якщо ж програмова тема/розділ невелика/ий за обсягом, то
її/його об’єднують з однією або кількома наступними темами/розділами.
Контрольні роботи з будь-якого предмета в
початкових класах проводять на другому або третьому уроці за розкладом у
середині робочого тижня (бажано – вівторок, середа), не більше однієї такої
роботи в день, а протягом тижня – не більше двох (у випадку двох робіт на
тиждень, бажано проводити їх у вівторок і четвер). Орієнтовна
тривалість виконання роботи становить у 4 класі близько 35 хв.
Тематична перевірка навчальних досягнень
учнів (контрольні роботи) з предметів «Я у світі», «Основи здоров’я», «Трудове
навчання», «Образотворче мистецтво», «Музичне мистецтво», «Мистецтво», «Фізична
культура», «Інформатика» не проводиться.
Поточне оцінювання
здійснюється за результатами поточної перевірки – усного опитування учнів на
уроці, виконання письмових робіт (класної роботи, зокрема самостійної,
практичної роботи тощо). Воно передбачає вербальну оцінку або оцінку в балах на
основі Критеріїв оцінювання навчальних
досягнень учнів початкової школи.
Поточна оцінка за письмову
роботу чи усне опитування виставляється у разі достатнього для співвіднесення з
критеріями оцінювання обсягу виконаних учнем/ученицею завдань. Фрагментарні
усні відповіді учнів на уроці в балах не оцінюються.
Під час оцінювання
навчальних досягнень учнів, презентованих в усній формі, до уваги беруться: якість знань та умінь –
правильність, повнота, глибина, дієвість, гнучкість, конкретність і
узагальненість, системність, усвідомленість, міцність; культура мовлення –
послідовність викладу матеріалу, правильне вживання термінів, повнота у
формулюванні висновків.
При оцінюванні письмових робіт враховують правильність
і обсяг виконаної роботи.
Учитель/учителька перевіряє та оцінює якість виконання учнями кожної
письмової роботи. Усі письмові роботи навчального і контрольного характеру перевіряються
до наступного уроку, на якому рекомендується виконувати роботу над типовими
помилками колективно під керівництвом учителя/учительки; над помилками, які є
не типовими, організовується індивідуальна робота з учнем/ученицею.
Перевірка
графічних навичок здійснюється
з урахуванням форми, розміру, нахилу, поєднання літер; культури оформлення
письмової роботи. Окрема оцінка за графічні навички не ставиться.
Охайність зошита та культура оформлення письмових
(поточних та контрольних) робіт (дата, назва та вид роботи, розміщення завдань
на сторінці) і наявність роботи над помилками враховується під час оцінювання
кожної роботи. Окремо оцінка за ведення зошитів не ставиться, відповідно
у журналі не фіксується. Кожна письмова робота, виконана
учнем/ученицею початкових класів в зошитах (у т. ч. в зошитах з друкованою
основою, за наявності), перевіряється до наступного уроку. Усі записи, зроблені вчителем/вчителькою в учнівському зошиті (виправлення
помилок, підкреслення, зразки письма, оцінка, фрази типу «Правильно», «Уже значно краще» тощо), виконуються чітко,
каліграфічно й охайно.
Підсумкове оцінювання здійснюється за тему, семестр, рік.
Підсумкове
оцінювання за тему з навчальних
предметів «Українська мова», «Літературне читання», «Іноземна мова», «Мова
національної меншини», «Математика», «Природознавство» здійснюється з
урахуванням усіх поточних оцінок, отриманих під час вивчення розділу/теми
(підтеми), та оцінки за тематичну контрольну роботу.
Підсумкове
оцінювання за тему з навчальних
предметів «Я у світі», «Основи здоров’я», «Трудове навчання», «Образотворче
мистецтво», «Музичне мистецтво», «Мистецтво», «Фізична культура», «Інформатика»
не проводиться.
Підсумкове
оцінювання за семестр здійснюється на основі результатів тематичного оцінювання з урахуванням динаміки рівня навчальних досягнень учня.
Підсумкове
оцінювання за рік здійснюється
на основі семестрових оцінок також з урахуванням динаміки рівня
навчальних досягнень
учня/учениці.
Критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів з української мови (вчитель Ляхович Л.В.)
Розроблено згідно з навчальною
програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. 1-4 класи (зі змінами). –
Тернопіль : Мандрівець, 2015.
Орієнтовні вимоги до оцінювання діалогу
Рівень навчальних досягнень учня/учениці |
Бали |
Характеристика
навчальних досягнень учня/учениці |
Початковий |
1 |
Учень/учениця підтримує діалог, відповідаючи на
запитання співрозмовника лише «так» чи «ні» |
2 |
Учень/учениця відповідає на елементарні запитання
короткими репліками, однак не ініціює розмови |
|
3 |
Учень/учениця вступає в діалог з найпростішої за змістом теми, відповідає
лише на окремі репліки співрозмовника/співрозмовниці, робить спроби формулювати запитання |
|
Середній |
4 |
Учень/учениця бере участь в діалозі з нескладної за змістом
теми, але робить довгі паузи, добираючи потрібні слова, окремі репліки
співрозмовника/співрозмовниці залишає без відповіді |
|
5 |
Учень/учениця підтримує діалог за нескладною за змістом
мовленнєвою ситуацією, але іноді відхиляється від теми, не завжди
вживає слова ввічливості, припускається мовних помилок. Кількість реплік
діалогу менша за визначений для певного класу обсяг |
6 |
Учень/учениця ініціює і підтримує діалог, будує в
основному змістовні репліки, однак не завжди дотримується правил мовленнєвого
етикету, припускається окремих мовних помилок. Кількість реплік діалогу менша за визначений
для певного класу обсяг |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця будує діалог, в міру швидко добирає
потрібні слова, вживає формули мовленнєвого етикету, виявляє толерантність до
співрозмовника/співрозмовниці, однак не висловлює власної думки, свого ставлення
до предмета обговорення, припускається незначних мовних помилок. Кількість реплік
діалогу відповідає визначеному для кожного класу обсягу |
|
8 |
Учень/учениця складає діалог за ситуацією, що містить певну
проблему, швидко добирає і правильно використовує потрібні слова,
будує змістовні репліки, дотримується правил культури спілкування, однак не
висловлює свого ставлення до предмета обговорення, припускається
незначних мовних помилок. Кількість реплік діалогу відповідає визначеному для кожного класу
обсягу |
|
9 |
Учень/учениця самостійно складає діалог з проблемної теми,
чітко формулює запитання, дає влучні відповіді, демонструє належну
культуру спілкування, не припускається мовних помилок, робить спроби
висловити власну думку з приводу предмета обговорення. Кількість реплік
діалогу відповідає визначеному для кожного класу обсягу |
Високий |
10 |
Учень/учениця складає діалог за проблемною ситуацією,
чітко формулює думки, демонструє високу культуру спілкування, висловлює
власну позицію, але невпевнено. Кількість реплік діалогу відповідає визначеному для
кожного класу обсягу |
11 |
Учень/учениця ініціює і підтримує діалог з певної проблеми,
впевнено висловлює й аргументує свою позицію, виявляючи повагу до думки
співрозмовника/співрозмовниці, демонструє високу культуру спілкування.
Кількість
реплік діалогу відповідає визначеному для кожного класу обсягу |
|
12 |
Учень/учениця складає змістовний діалог, демонструє
вміння уважно вислухати співрозмовника/співрозмовницю, виявляє стриманість і
коректність у разі незгоди з думкою співрозмовника/співрозмовниці, доводить свої
думки, висловлюючи переконливі аргументи, в тому числі й із власного
життєвого досвіду, відстоює власну позицію. Кількість реплік діалогу перевищує
визначений для кожного класу обсяг |
Орієнтовні вимоги до оцінювання змісту переказу/твору
Рівень навчальних досягнень учня/учениці |
Бали |
Характеристика
навчальних досягнень учня/учениці |
Початковий |
1 |
Учень/учениця будує окремі, не пов’язані між собою речення,
демонструючи обмежений лексичний запас і припускаючись мовних
(лексичних, граматичних) помилок |
2 |
Учень/учениця будує окремі фрагменти висловлювання, при цьому
його (її) лексичний запас обмежений, наявні мовні помилки |
|
3 |
Учень/учениця будує висловлювання, що не становить завершеного
тексту. Послідовність викладу не дотримана, а лексика – бідна; трапляються
мовні помилки |
|
Середній |
4 |
Учень/учениця будує текст, який відзначається певною
зв’язністю, але збіднений змістом; наявні відхилення від теми;
порушена послідовність викладу, відсутні зачин або кінцівка, збіднена
лексика, є мовні помилки |
5 |
Учень/учениця створює текст, який певною мірою розкриває тему,
однак удосконалення потребує послідовність викладу, зачин чи кінцівка,
добір слів, мовне оформлення тексту |
|
6 |
Учень/учениця будує досить послідовний текст, розкриває тему,
хоч іноді порушує співвідношення основної і другорядної інформації; добір
слів потребує вдосконалення; трапляються мовні помилки |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця правильно будує текст, розкриває його загальний
зміст і головну думку; у тексті наявні зачин, основна частина і
кінцівка;проте учень не висловлює своєї думки з приводу сказаного; текст бідний на
виражальні засоби мови; трапляються невиправдані повтори тих самих слів;
мають місце мовні помилки |
8 |
Учень самостійно будує
достатньо повне зв’язне висловлювання, в цілому ґрунтовно висвітлює тему і
головну думку; припускається окремих мовленнєвих, мовних помилок |
|
9 |
Учень/учениця самостійно створює послідовний, логічно
завершений текст; вдало добирає
виражальні засоби мови; робить спроби висловити свою думку з приводу
сказаного, але не дуже вдало; припускається поодиноких лексичних неточностей,
мовних помилок |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця вправно будує текст, що характеризується логічною
завершеністю, відповідністю темі й меті, багатством лексичних засобів; у
тексті висловлена думка про предмет розмови, але допущено 1-2 мовні чи
мовленнєві помилки |
11 |
Учень/учениця вправно будує послідовний, повний текст,
враховуючи комунікативне завдання; чітко висловлює власну думку, аргументує
її; робота відзначається багатством словника, точністю слововживання,
граматичною і стилістичною грамотністю
|
|
12 |
Учень/учениця створює повноцінне зв’язне висловлювання з певною
комунікативною метою; повно і вичерпно висвітлює тему; впевнено висловлює й
аргументує своє ставлення до того, про що пише; вдало пов’язує предмет
розмови з власним життєвим досвідом; робота відзначається багатством
лексики, граматичною правильністю, стилістичною довершеністю |
Списування і диктант є
основними формами перевірки орфографічної та пунктуаційної грамотності.
За диктант та списування виставляють
одну оцінку. При оцінюванні диктантів та списування доцільно брати до уваги
грамотність і культуру оформлення письмової роботи. Оцінювання грамотності
рекомендується здійснювати за такими вимогами:
орфографічні і пунктуаційні помилки вважаються
рівноцінними;
помилка в одному й тому самому слові, яке повторюється в
диктанті кілька разів, вважається однією помилкою; помилки на одне правило, але
в різних словах вважаються різними помилками;
негрубими
вважаються такі помилки: повторення тієї самої
букви в слові; недописування букви в кінці слова (не за правилом); двічі підряд
написане те саме слово в реченні. Дві негрубі прирівнюються до однієї грубої
помилки;
охайні виправлення (неправильне написання на правильне)
помилками не вважаються;
орфографічні та пунктуаційні помилки на невивчені правила
виправляються, але не враховуються (якщо відповідні слова не були виписані на
дошку під час диктанту, а розділові знаки не диктувалися вчителем).
Норми оцінювання списування та диктанту
Рівень навчальних досягнень учня/учениці |
Бали |
Кількість помилок |
Початковий |
1 |
17 і більше |
2 |
14-16 помилок |
|
3 |
11-13 помилок |
|
Середній |
4 |
8-10 помилок |
5 |
5-7 помилок |
|
6 |
1 негруба та 4 грубих помилки |
|
Достатній |
7 |
2 негрубі та 2 грубі помилки, або 3 грубі |
8 |
2 негрубі та 1 груба або1 негруба та 2 грубі
помилки |
|
9 |
1 негруба та 1 груба помилки |
|
Високий |
10 |
2 негрубі помилки |
11 |
1 негруба помилка |
|
12 |
–– |
Вимоги до формування
змісту та оцінювання тестової роботи з перевірки мовних знань і вмінь
№ з/п |
Види завдань |
Кількість завдань |
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання |
Максимальна кількість балів |
1. |
Завдання
закритого типу, які передбачають вибір одного із запропонованих трьох
варіантів відповідей |
4 |
1 бал |
4 бали |
2. |
Завдання відкритого типу, що виконуються без
опори на запропоновані варіанти відповідей (на встановлення відповідності; на
встановлення правильної послідовності; з короткою відповіддю: самостійне
утворення форм слова, добір слів за певною ознакою тощо; з розгорнутою
відповіддю творчого характеру: побудова речень, продовження тексту,
висловлення власної думки тощо) |
4 (1з яких творче) |
2 бали* |
8 балів |
Разом |
8 |
- |
12 балів |
Вимоги до формування
змісту та оцінювання комбінованої роботи (диктант/списування із завданнями з
мовної теми за змістом тексту)
№ з/п |
Види завдань |
Кількість завдань |
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання |
Максимальна кількість балів |
1. |
4 клас: обсяг тексту - 45-50 слів (І семестр), 50-55 слів (ІІ
семестр); кількість орфограм у тексті диктанту* та пропущених орфограм у
тексті для списування становить 25% від загальної кількості слів у тексті, у
тому числі 2 слова з переліку передбачених у програмі слів, значення, вимову
і написання яких учні мають запам’ятати; кількість слів на орфограми,
вивчення яких не передбачено програмою та які заздалегідь записуються на
дошці не більше 2 |
1 |
6 балів* |
6 балів |
2. |
Завдання за змістом тексту для перевірки
мовних знань |
4 |
1 балу |
4 бали |
3. |
Творче завдання до тексту |
1 |
2
бали** |
2 бали |
Разом |
6 |
- |
12 балів |
* за кожну допущену у диктанті або списуванні помилку
знімається по 1 балу; за 6 і більше помилок – жодного бала не ставиться;
** у творчому завданні виставляють по 1 балу за зміст і
грамотність, де враховують помилки лише на ті правила, вивчення яких передбачено
навчальною програмою.
Вимоги до формування
змісту та оцінювання комбінованої роботи (диктант/списування із тестовими
завданнями з мовної теми, не
пов’язаними зі змістом тексту)
№ з/п |
Види завдань |
Кількість завдань |
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання |
Максимальна кількість балів |
1. |
4 клас: обсяг тексту - 25-30
слів; кількість орфограм у тексті диктанту* та пропущених орфограм у тексті
для списування становить 25% від загальної кількості слів у тексті, у тому
числі 2 слова з переліку передбачених у програмі слів, значення, вимову і
написання яких учні мають запам’ятати; кількість слів на орфограми, вивчення
яких не передбачено програмою та які заздалегідь записуються на дошці не
більше 2 |
1 |
3 бали* |
3 бали |
2. |
Завдання закритого типу з вибором однієї
відповіді серед трьох пропонованих варіантів |
3 |
по1 балу |
3 бали |
3. |
Завдання відкритого типу на встановлення
послідовності або відповідності між 6 компонентами, які утворюють 3 пари |
1 |
2 бали |
2 бали |
4. |
Завдання відкритого типу з короткою
відповіддю |
1 |
2 бали |
2 бали |
5. |
Творче завдання |
1 |
2 бали** |
2 бали |
Разом |
7 |
- |
12 балів |
* за кожну допущену у диктанті або списуванні помилку
знімається по 1 балу, три і більше помилок – жодного бала за цей вид роботи не
ставиться;
** у творчому завданні виставляють по 1 балу за зміст
висловлювання і грамотність, де враховують помилки лише на ті правила, вивчення
яких передбачено навчальною програмою.
Критерії оцінювання навчальних досягнень
учнів з літературного читання
(вчитель Ляхович
Л.В.)
Розроблено згідно з навчальною
програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. 1-4 класи (зі змінами). – Тернопіль
: Мандрівець, 2015.
Орієнтовні вимоги до оцінювання сформованості навички
читання вголос
Рівень навчальних досягнень учня/учениці |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня/учениці |
Початковий |
1 |
Учень/учениця читає відривними складами,
припускаючись численних помилок у закінченнях, наголошуванні слів, на
пропуск, перестановку літер і складів, помилок мовного характеру. Повторно
перечитує окремі слова, закінчення слів, робить великі паузи між словами,
реченнями. Виявляє нерозуміння тексту як у цілому, так і змісту окремих
речень |
2 |
Учень/учениця читає переважно складами, з
тривалими паузами, припускаючись численних помилок у закінченнях,
наголошуванні слів, на пропуск, перестановку літер і складів, помилок мовного
характеру. Виявляє нерозуміння тексту в цілому але розуміє зміст окремих
речень |
|
3 |
Учень/учениця значну кількість слів читає
складами, не дотримуючись пауз між реченнями і смисловими групами слів.
Припускається багатьох помилок на перестановку, заміну складів, звуків, слів,
у наголошуванні слів. Виявляє нерозуміння тексту в цілому але частково
розуміє зміст окремих фактів |
|
Середній |
4 |
Учень/учениця читає словами і складами.
Читання монотонне. Часто припускається помилок у вимові, наголошуванні слів.
Виявляє нерозуміння тексту в цілому, але розуміє окремі факти |
5 |
Учень/учениця читає переважно словами.
Припускається помилок на заміну, перестановку складів, у наголошуванні слів,
порушує правила вимови. Виявляє неповне розуміння фактичного змісту тексту |
|
6 |
Учень/учениця читає переважно плавно, цілими
словами, припускаючись мовленнєвих помилок, а також у наголошуванні слів.
Недостатньо повно розуміє фактичний зміст тексту. Припускається помилок,
пов’язаних із розумінням основної думки твору, встановленні смислових
зв’язків |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця читає плавно, цілими словами
без зайвих пауз. Припускається кількох орфоепічних, мовленнєвих помилок.
Виявляє достатнє розуміння фактичного змісту тексту. Припускається помилок,
пов’язаних із розумінням основної думки твору |
8 |
Учень/учениця читає плавно словами,
правильно. Припускається окремих помилок у наголошуванні слів. Усвідомлює
фактичний зміст тексту, але не повно розуміє його основний смисл.
Припускається помилок щодо розуміння підтексту, встановлення смислових,
причиново-наслідкових зв’язків |
|
9 |
Учень/учениця читає плавно словами і групами
слів, правильно. Припускається окремих орфоепічних помилок. Усвідомлює
фактичний зміст та основний смисл тексту. Припускається помилок щодо
розуміння підтексту, встановлення смислових, причиново-наслідкових зв’язків |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця читає правильно, плавно
словами і групами слів. Мають місце поодинокі орфоепічні помилки. У повному
обсязі усвідомлює фактичний зміст та основний смисл текстів. Іноді
припускається помилок щодо розуміння підтексту, встановлення смислових,
причиново-наслідкових зв’язків |
11 |
Учень/учениця читає правильно, плавно
словами і групами слів, із дотриманням норм літературної вимови. У повному
обсязі, поглиблено усвідомлює фактичний зміст та основний смисл тексту. Іноді
припускається неточностей щодо розуміння підтексту, встановлення смислових,
причиново-наслідкових зв’язків |
|
12 |
Учень/учениця читає правильно, плавно,
словами і групами слів із дотриманням норм літературної вимови. У повному
обсязі, поглиблено розуміє фактичний зміст та основний смисл текстів,
встановлює смислові, причиново-наслідкові зв’язки |
Вимоги до формування змісту та оцінювання
комбінованої роботи
(з перевірки сформованості навички читання мовчки та
завдань до тексту для перевірки розуміння змісту прочитаного, уміння працювати
з текстом, творчого на побудову висловлювання власної думки за змістом прочитаного)
№ з/п |
Види завдань |
Кількість завдань |
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання |
Максимальна кількість балів |
1. |
Текст (незнайомий учням) для самостійного читання з
обсягом: у 3 класі – 250-310 слів; у 4 класі – 330-390 слів. Кількість слів,
які потребують пояснення – не більше 2. Речення у тексті не мають містити
більше 12 слів. Стиль тексту – художній |
1 |
4 бали* |
4 балів |
2. |
Завдання до тексту для перевірки розуміння
його змісту і вміння працювати з текстом |
6 |
1 бал |
6 балів |
3. |
Творче завдання: письмове висловлення
власної думки до змісту прочитаного тексту: в 3 класі – 2-3 речення, в 4
класі – 4-5 речень**** |
1 |
2 бали*** |
2 бали |
Разом |
8 |
- |
12 балів |
Вимоги до формування змісту та оцінювання
комбінованої роботи
(з перевірки навички
читання мовчки із тестовими завданнями для перевірки розуміння змісту
прочитаного, уміння працювати з текстом, творчого завдання на побудову
висловлювання власної думки за змістом прочитаного)
№ з/п |
Види завдань |
Кількість завдань |
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання |
Максимальна кількість балів |
1. |
Текст (незнайомий учням) для самостійного
читання з обсягом: у 3 класі – 250-310 слів; у 4 класі – 330-390 слів.
Кількість слів, які потребують пояснення – не більше 2. Речення у тексті не
мають містити більше 12 слів. Стиль тексту – художній |
1 |
по 4 бали* |
4 бали |
2. |
Завдання до тексту закритого типу з вибором
однієї правильної відповіді серед трьох пропонованих варіантів |
2 |
1 бал |
2 бали |
3. |
Завдання до тексту відкритого типу з
короткою відповіддю |
1 |
2 бали** |
2 бали |
4. |
Завдання до тексту відкритого типу на
встановлення послідовності або відповідності між 6 компонентами |
1 |
2 бали** |
2 бали |
5. |
Творче завдання до тексту: письмове
висловлення власної думки до змісту прочитаного тексту: в 3 класі 2-3 –
речення, в 4 класі – 4-5 речень**** |
1 |
2 бали*** |
2 бали |
Разом |
6 |
- |
12 балів |
* оцінювання навички читання мовчки здійснюється за тими
ж вимогами, що і під час поточної перевірки;
** якщо завдання виконано
частково, неточно – 1 балом;
***якщо у творчому
завдання учень логічно, правильно висловлює думку, обґрунтовує її, дає свою
оцінку вчинкам героїв, описаним подіям, завдання оцінюється 2 балами;
**** бали за письмову частину роботи з читання
виставляють без урахування помилок за грамотність.
Аудіювання
Для письмової перевірки аудіативних умінь добирають 8
тестових завдань, з яких 4 завдання закритого типу з вибором однієї правильної
відповіді серед трьох пропонованих варіантів по 1 балу за кожне і 4 завдання
відкритого типу по 2 бали за кожне
Орієнтовні
вимоги до оцінювання роботи з
літературним твором
Рівень навчаль-них досягнень
учня/учениці |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня/учениці |
Початковий |
1 |
Учень/учениця
усвідомлює окремі фрагменти змісту твору, частково виконує завдання за
змістом тексту лише зі значною допомогою вчителя. Припускається численних
мовних, мовленнєвих, орфоепічних помилок |
2 |
Учень/учениця зосереджує свою увагу на
окремих епізодах, зазвичай емоційно забарвлених; частково розуміє значення
окремих слів, словосполучень, речень у тексті; виконує окремі завдання за
змістом твору лише зі значною допомогою вчителя. Припускається численних
мовних і мовленнєвих помилок |
|
3 |
Учень/учениця зосереджує свою увагу лише на
подіях; не завжди розуміє, як вони пов’язані між собою; виконує завдання за
змістом твору лише зі значною допомогою вчителя; спроможний(а) розрізнити
твори за їх жанровими ознаками (казка, вірш, оповідання), назвати окремі
структурні елементи дитячої книжки (обкладинка, сторінка, назва книжки) лише
після кількаразового пояснення вчителя. Мовлення характеризується наявністю
багатьох орфоепічних і мовленнєвих помилок |
|
Середній |
4 |
Учень/учениця виконує завдання за змістом
твору, називає окремих персонажів, дає відповідь на запитання за змістом
тексту лише з допомогою вчителя; утруднюється практично розрізнити жанрові
ознаки вивчених творів. Припускається багатьох мовних і мовленнєвих помилок |
5 |
Учень/учениця виконує завдання за змістом
твору, усвідомлює його фактичний зміст з допомогою вчителя; може точно, як у
тексті, назвати окремих персонажів. У розрізненні основних жанрів вивчених
творів потребує допомоги вчителя. Утруднюється правильно назвати призначення
окремих структурних елементів дитячої книжки. Висловлює (без аргументації)
найпростіші оцінювальні судження щодо поведінки, вчинків персонажів
(«хороший», «поганий»). Припускається мовних і мовленнєвих помилок |
|
6 |
Учень/учениця
самостійно виконує завдання за змістом твору, усвідомлює його фактичний зміст
з незначною допомогою вчителя. Висловлює (без аргументації) власне ставлення
до подій, вчинків персонажів, користуючись елементарною оцінювальною
лексикою. Виявляє нестійкі уміння у практичному розрізненні основних жанрів
вивчених творів. Правильно називає та усвідомлює призначення окремих
структурних елементів дитячої книжки. Не повною мірою володіє способами
пошуку навчально-пізнавальної інформації у виданнях довідкового характеру.
Наводить кілька прикладів літературних творів, що вивчались, окремі з них –
за авторською приналежністю. З допомогою вчителя усвідомлює в тексті роль
окремих яскравих, образних висловів. Виконує завдання на словесне малювання,
придумування творів за аналогією з прочитаним, вміє читати за ролями. Почасти
припускається мовних і мовленнєвих помилок |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця
переважно самостійно виконує завдання за текстом: усвідомлює фактичний зміст,
визначає і називає персонажів твору; знаходить у тексті відповіді на
запитання щодо відтворення фактичного змісту твору; визначає тему, складає
план твору з допомогою вчителя. Знаходить у тексті засоби художньої
виразності, хоч і неповно розуміє їх функції у творі. Розрізняє твори за
жанровими ознаками з незначною допомогою вчителя. Правильно наводить не менше
1 прикладу вивчених програмових творів, в окремих випадках неправильно
називає їх авторів. З
незначною допомогою вчителя виявляє уміння орієнтуватися у дитячій книжці з
опорою на її структурні елементи, іноді припускається неточностей під час
пояснення їх призначення. Виявляє нестійкі уміння здійснювати пошук
навчально-пізнавальної інформації у довідкових виданнях. Припускається окремих
мовних та мовленнєвих помилок |
8 |
Учень/учениця
загалом самостійно виконуючи завдання за текстом: висловлює власне ставлення
до подій, вчинків персонажів, користуючись елементарною оцінювальною
лексикою, спираючись на текстовий матеріал; знаходить у тексті відповіді на
запитання щодо відтворення фактичного змісту твору; визначає тему твору з
незначною допомогою вчителя; в цілому самостійно складає план твору.
Переважно самостійно практично розрізняє твори за жанровими ознаками;
правильно наводить не менше 2 прикладів вивчених програмових творів, в
окремих випадках неправильно називає їх
авторів; виявляє уміння орієнтуватися у дитячій книжці з опорою на її
структурні елементи, іноді припускається неточностей під час пояснення їх
призначення, не завжди застосовує набуті знання у практичній діяльності.
Потребує удосконалення уміння знаходити навчально-пізнавальну інформацію у
виданнях довідкового характеру. Є поодинокі мовленнєві помилки |
|
9 |
Учень/учениця самостійно виконує завдання за
текстом: висловлює власне ставлення до подій, вчинків персонажів,
припускаючись неточностей у формулюванні найпростіших оцінювальних суджень;
спираючись на текстовий матеріал, знаходить у тексті відповіді на запитання
щодо відтворення фактичного змісту твору; визначає тему твору, складає план.
Не завжди може пояснити роль окремих авторських засобів художньої виразності Практично розрізняє твори за жанровими
ознаками (з незначною допомогою вчителя). Самостійно перераховує основні
жанрові ознаки творів (іноді припускається помилок). Вміє знаходити у текстах
порівняння, читати за ролями, складати за допомогою вчителя власні міні-твори
(загадки, лічилки, казки тощо). Правильно
наводить не менше 3 прикладів вивчених програмових творів, припускається
помилок у визначенні їх авторів.
З незначною допомогою вчителя орієнтується у дитячій книжці з опорою на її
структурні елементи, іноді припускається неточностей під час пояснення їх
призначення. Володіє операційною стороною діяльності з пошуку потрібної
книжки, навчально-пізнавальної інформації у довідкових виданнях |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця правильно виконує завдання за
текстом: висловлює оцінювальні судження щодо поведінки, вчинків героїв,
використовуючи авторські засоби художньої виразності. Розуміє їх функції у
творі. Формулює запитання до окремих абзаців тексту; самостійно визначає тему
твору; пояснює зв’язок заголовка із змістом твору; визначає у тексті
структурні елементи (зачин, основну частину, кінцівку); складає план твору.
Практично розрізняє казку, вірш, оповідання та правильно наводить не менше 1
прикладу кожного жанру. Орієнтується у світі дитячих книжок, правильно
називає 3 вивчених програмових твори та в окремих випадках неправильно
називає їх авторів. Свідомо користується структурними елементами дитячої
книжки у навчальній діяльності (правильно визначає орієнтовний зміст книжки з
опорою на заголовок та ілюстрації; знаходить необхідний твір у змісті та
визначає сторінку, на якій він знаходиться). Самостійно здійснює пошук
навчально-пізнавальної інформації у довідкових виданнях |
11 |
Учень/учениця правильно виконує завдання за
текстом; висловлює оцінювальні судження щодо поведінки і вчинків героїв з
використанням відповідної оцінної лексики, аргументує свої відповіді з
посиланням на текст. Висловлює та аргументує своє ставлення не лише до подій,
а й до змісту твору загалом, вдало використовуючи авторські засоби художньої
виразності. Самостійно визначає тему і основну думку твору. В окремих
випадках не точно розуміє підтекст (4 кл.). Орієнтується у світі дитячих книжок,
розрізняє та порівнює їх за жанрово-родовими ознаками, тематичним
спрямуванням, авторською приналежністю. Правильно наводить не менше 2
прикладів кожного жанру. Правильно називає 3 вивчених програмових творів та
їх авторів. Свідомо користується структурними елементами дитячої книжки у
навчальній діяльності (правильно визначає орієнтовний зміст книжки з опорою
на заголовок та ілюстрації; знаходить необхідний твір у змісті та визначає
сторінку, на якій він знаходиться). Самостійно володіє операційною стороною
пошуку навчально-пізнавальної інформації у виданнях довідкового характеру;
застосовує знання, уміння й навички під час вивчення інших шкільних предметів |
|
12 |
Учень/учениця швидко і правильно виконує
завдання за текстом. Висловлює власне ставлення до змісту твору, добираючи
відповідні аргументи щодо певної позиції. Самостійно орієнтується в колі
дитячого читання: розрізняє, порівнює, наводить приклади книжок за жанровим,
тематичним спрямуванням, авторською приналежністю, правильно наводить більше
2 прикладів, визначає найпростіші їх жанрові ознаки. Правильно називає більше
3 вивчених програмових творів та їх авторів. Знаходить в текстах порівняння, придумує
порівняння; складає міні-твори: казки, лічилки, загадки, римовані рядки;
придумує продовження прочитаних творів. Свідомо користується структурними елементами
дитячої книжки у навчальній діяльності (правильно визначає орієнтовний зміст
книжки з опорою на заголовок та ілюстрації; знаходить необхідний твір у
змісті та визначає сторінку, на якій він знаходиться). Орієнтується в
структурі і змісті різних типів дитячих видань; самостійно користується
різними видами бібліотечно-бібліографічної допомоги під час вибору книжок;
виявляє уміння правильно формулювати свої читацькі запити; застосовує набуті
знання та вміння у практичній діяльності |
Вимоги до завдань для письмової перевірки
роботи з літературним твором
Показники досвіду читацької діяльності учнів |
Обізнаність з колом дитячого читання |
Практичне засвоєння літературознавчих понять |
Уміння працювати з літературним твором |
Тип, кількість завдань та кількість балів за виконання кожного |
2 завдання закритого типу які передбачають вибір одного
із запропонованих трьох варіантів відповідей по 1 балу за кожне або 1 завдання відкритого типу на встановлення
відповідності, що оцінюється 2 балами |
2 завдання закритого типу які передбачають вибір одного
із запропонованих трьох варіантів відповідей по 1 балу за кожне або 1 завдання відкритого типу на встановлення
відповідності, що оцінюється 2 балами |
1 завдання закритого типу, що оцінюється 1 балом; 1 завдання відкритого типу на встановлення правильної
послідовності, що оцінюється 2 балами; 1 завдання відкритого типу з короткою відповіддю, що
оцінюється 2 балами; 1 завдання з розгорнутою відповіддю (творче), що
оцінюється 3 балами |
Вимоги
до оцінювання вміння переказувати зміст прочитаного твору
Рівень навчальних досягнень учня/учениці |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня/учениці |
Початковий |
1 |
Учень/учениця переказує фактичний зміст
твору з опорою на поданий план окремими, не пов’язаними між собою реченнями.
Припускається численних мовних, мовленнєвих, орфоепічних помилок. Невдало
вживає у переказі велику кількість слів, словосполучень |
2 |
Учень/учениця відтворює на основі поданого
плану окремі, не пов’язані між собою фрагменти змісту твору. Припускається
численних мовних і мовленнєвих помилок |
|
3 |
Учень/учениця переказує на основі поданого
плану менше половини змісту тексту. Його переказ характеризується
непослідовністю, пропуском фрагментів, важливих для цілісного розуміння
змісту, наявністю багатьох орфоепічних і мовленнєвих помилок |
|
Середній |
4 |
Учень/учениця недостатньо зв’язно відтворює
з опорою на поданий план більшу частину фактичного змісту тексту. Порушує
послідовність викладу, припускаючись мовних і мовленнєвих помилок |
5 |
Учень/учениця зв'язно, але недостатньо
повно, відтворює фактичний зміст твору з опорою на поданий план. Почасти
порушує послідовність викладу. Припускається мовних і мовленнєвих помилок |
|
6 |
Учень/учениця переказує з опорою на план
зміст твору зв’язно, загалом повно, послідовно, хоч не завжди розрізняє
основну й другорядну інформацію. Виявляє нестійкі уміння виділяти смислові
частини тексту. Почасти припускається мовних і мовленнєвих помилок |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця відтворює зміст твору (з
урахуванням виду переказу) зв’язно, достатньо повно, послідовно, з елементами
аргументації поведінки, вчинків персонажів. Припускається окремих мовних та
мовленнєвих помилок |
8 |
Учень/учениця загалом самостійно, зв'язно,
логічно, послідовно переказує (з урахуванням виду переказу) зміст твору.
Використовує у мовленні авторські засоби художньої виразності, почасти
невдало замінюючи їх власними. Є поодинокі мовленнєві помилки |
|
9 |
Учень/учениця самостійно, зв’язно,
послідовно, повно переказує (з
урахуванням виду переказу) зміст твору. Загалом вдало використовує у мовленні
авторські засоби художньої виразності. Припускається поодиноких мовленнєвих
помилок |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця самостійно, зв’язно, логічно,
повно переказує (з
урахуванням виду переказу) зміст твору, акцентуючи увагу на головному. |
11 |
Учень/учениця самостійно, зв'язно, логічно,
повно переказує (з
урахуванням виду переказу) зміст твору, виділяючи головне. Під час переказу
замінює діалоги розповіддю. |
|
12 |
Учень/учениця самостійно будує розповідь,
виділяючи головне та узагальнюючи зміст прочитаного. Використовує під час
переказу засоби художньої виразності. |
Об’єктом поточної
перевірки є уміння читати напам’ять віршовані і прозові твори. Перевірку здійснюють
усно, індивідуально протягом наступних 2-3 уроків після опрацювання твору, що
вивчається напам’ять. Окремі уроки на перевірку уміння читати напам’ять не
відводять.
Якість
читання творів напам’ять визначають за такими вимогами:
правильність, повнота
відтворення фактичного змісту твору;
виразність читання
(чіткість дикції, інтонаційна правильність, уміння виявити своє ставлення до
того, що читається; доречність використання мовленнєвих та позамовних (міміка,
жести) засобів виразності;
дотримання орфоепічних
норм (літературна вимова голосних і приголосних звуків у різних позиціях,
сполучень звуків у мовленнєвому потоці, а також наголошування слів). У дітей з органічними порушеннями вимови
цей критерій не враховується.
Критерії
оцінювання навчальних досягнень учнів з математики (вчитель Ляхович Л.В.)
Розроблено згідно з навчальною
програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. 1-4 класи (зі змінами). –
Тернопіль : Мандрівець, 2015.
Вимоги до оцінювання усних відповідей учнів під час
поточної перевірки
Рівень навчальних досягнень учня/учениці |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня/учениці |
Початковий |
1 |
Учень/учениця розрізняє математичні об’єкти,
подані в готовому вигляді (поняття, дії, правила, окремі геометричні форми в
довкіллі); виконує найпростіші математичні операції за допомогою вчителя |
2 |
Учень/учениця розрізняє окремі об’єкти
вивчення (математичні поняття за їх ознаками, формули); виконує найпростіші
математичні операції на рівні копіювання зразка виконання |
|
3 |
Учень/учениця розрізняє об’єкти вивчення
(математичні операції, моделі задач); виконує елементарні математичні
операції після детального кількаразового їх пояснення вчителем |
|
Середній |
4 |
Учень/учениця частково відтворює засвоєну
навчальну інформацію, наводить приклади за аналогією або за підказкою
вчителя; розуміє математичну термінологію; розв'язує однотипні математичні
операції за наданим зразком |
5 |
Учень/учениця відтворює засвоєну навчальну
інформацію за допомоги вчителя (називає суттєві ознаки математичних
об’єктів); частково використовує математичну термінологію; виконує
математичні операції, але не вміє пояснити свої дії |
|
6 |
Учень/учениця відтворює навчальну інформацію
у засвоєній послідовності (за допомоги вчителя формулює правила, закони й
залежності, ілюструє їх прикладами); частково коментує способи виконання
математичних операцій |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця виділяє суттєві ознаки
математичних понять; формулює прості висновки; застосовує знання й уміння під
час виконання математичних завдань за знайомим алгоритмом; частково пояснює
свої дії |
8 |
Учень/учениця розкриває сутність
математичних понять, ілюструє їх прикладами; самостійно виконує математичні
операції; детально пояснює свої дії |
|
9 |
Учень/учениця усвідомлено відтворює
навчальний зміст, ілюструє відповіді прикладами з реального життя; виконує
завдання, які потребують значної самостійності; виправляє помилки, на які
вказує вчитель |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця вільно володіє програмовим
матеріалом, встановлює міжпонятійні зв’язки, комбінує елементи навчальної
інформації і способи діяльності для одержання іншого шляху виконання
завдання; аналізує та обґрунтовує способи виконання математичних операцій;
знаходить і виправляє власні помилки |
11 |
Учень/учениця демонструє гнучкі знання;
описує варіативні ситуації, в яких можна застосовувати певне знання чи
вміння; будує алгоритми виконання математичних завдань; застосовує елементи
пошукової діяльності; володіє навичками самоконтролю |
|
12 |
Учень/учениця виявляє системність знань і
способів математичної діяльності, використовує набутий досвід у змінених
навчальних умовах і життєвих ситуаціях; демонструє нестандартний підхід до
розв'язування навчальних і практично зорієнтованих задач; об’єктивно оцінює
свою роботу |
Вимоги до оцінювання письмових робіт учнів під час
поточної перевірки
Рівень навчальних досягнень учня/учениці |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня/учениці |
Початковий |
1 |
Робота виконувалась, але
допущено 12 і більше грубих помилок |
2 |
Правильно виконано менше
1/3 роботи або в роботі допущено 10-11 грубих помилок |
|
3 |
Правильно виконано 1/3
роботи або в роботі допущено 8-9 грубих помилок |
|
Середній |
4 |
Правильно виконано 2/5
роботи або в роботі допущено 6-7 грубих помилок |
5 |
Правильно виконано
половину роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 5 грубих
помилок |
|
6 |
Правильно виконано 3/5
роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 4 грубі помилки |
|
Достатній |
7 |
Правильно виконано 2/3
роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 3 грубі помилки |
8 |
Правильно виконано 3/4
роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 2 грубі помилки |
|
9 |
Робота виконана в
повному обсязі, але допущено 1 грубу й 1 негрубу помилку |
|
Високий |
10 |
Робота виконана в
повному обсязі, але допущено 1 негрубу помилку |
11 |
Робота виконана
правильно в повному обсязі окрім завдання підвищеної складності або творчого
характеру |
|
12 |
Робота виконана
правильно в повному обсязі, в тому числі завдання підвищеної складності або
творчого характеру |
Під час перевірки слід розрізняти грубі й негрубі
помилки. Дві негрубі помилки рекомендуємо прирівнювати до однієї грубої.
До грубих помилок
належать:
неправильне обчислення у завданні, мета якого – перевірка
обчислювальних умінь і навичок;
неправильне розв'язання задачі (пропуск дії, неправильний
добір дії, зайва дія);
незнання або неправильне застосування властивостей,
правил, алгоритмів, залежностей;
невідповідність виконаних вимірювань та геометричних побудов
умові завдання.
Негрубими помилками є:
неправильно
виконане обчислення у випадку, коли метою завдання не передбачена перевірка
обчислювальних умінь і навичок;
відсутність
пояснювального тексту, відповіді завдання, назви величин або невідповідність їх
виконаним діям та отриманим результатам;
не
доведене до логічного кінця робота з перетворення іменованих чисел з одних
одиниць вимірювання в інші;
неправильне
за стилістикою формулювання запитання чи відповіді задачі;
неправильне
списування даних завдання за умови правильного його виконання;
помилки
у записах математичних термінів, символів, позначеннях геометричних фігур.
Якщо
учень (учениця) самостійно знаходить і охайно виправляє допущену помилку, то це
не вважається недоліком роботи.
Вимоги до формування змісту і оцінювання
комбінованої контрольної роботи для 4 класі
№ з/п |
Види завдань |
Кількість завдань |
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання |
Максимальна кількість балів |
1. |
Задача |
1 |
3 бали* |
3 бали |
2. |
Завдання
на перевірку обчислювальних умінь і навичок |
3 |
1 бал |
3 бали |
3. |
Завдання пов’язані величинами |
1 |
1 бал |
1 бали |
4. |
Завдання на розв’язання
рівнянь, буквених виразів |
1 |
1 бал |
1 бали |
5. |
Геометричний матеріал |
1 |
2 бали** |
2 бали |
6. |
Творче завдання або завдання з
логічним навантаженням |
1 |
2 бали |
2 бали |
Разом |
8 |
- |
12 балів |
Вимоги
до формування змісту і оцінювання
тестової контрольної роботи в 4 класі
№ з/п |
Види завдань |
Кількість завдань |
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання |
Максимальна кількість балів |
1. |
Завдання закритого типу з вибором однієї
відповіді серед трьох пропонованих варіантів |
3 |
1 бал |
3 бали |
2. |
Завдання відкритого типу на встановлення
послідовності або відповідності між 6 компонентами |
2 |
2 бали* |
4 бали |
3. |
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю |
1 |
2 бали* |
2 бали |
4. |
Завдання відкритого типу з розгорнутою
відповіддю (задача) |
1 |
3 бали** |
3 бали |
Разом |
7 |
- |
12 балів |
* якщо хід розв’язування задачі неправильний, учень не
отримує жодного балу за цей вид роботи; якщо неправильним є вибір останньої дії
– 2 бали; якщо неправильним є вибір однієї дії (другої або третьої) та/чи є
помилка в обчисленні – 1 бал; за помилки в обчисленнях при дотриманні ходу
розв’язання задачі знімається 1 бал;
** якщо завдання виконано частково, воно оцінюється 1
балом.
Перевірка
сформованості навичок усних обчислень у
письмовій формі має містити не більше 12 арифметичних операцій, за кожну з
яких виставляється по 1 балу. Тривалість цієї роботи не більше 25 хвилин.
Критерії оцінювання навчальних досягнень
учнів з природознавства
вчитель Ляхович
Л.В.)
Розроблено
згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. 1-4
класи (зі змінами). – Тернопіль : Мандрівець, 2015.
Вимоги до поточного оцінювання навчальних досягнень учнів
Рівень навчальних досягнень учня/учениці |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня/учениці |
|
1 |
Учень/учениця
відтворює окремі факти та елементарні уявлення не усвідомлюючи їх суті. Спостерігає за
виконанням практичних робіт, але не може пояснити сутність виконання кожної з
її частин |
Початковий |
2 |
Учень/учениця
відтворює незначну частину навчального матеріалу на рівні копіювання зразка,
має елементарні уявлення лише за допоміжними запитаннями вчителя, допускаючи
неточності і помилки, частково розуміючи відтворене. Спостерігає за
виконанням практичних робіт, повторює висновки про результати спостережень зі
значними помилками, не усвідомлюючи їх суті |
3 |
Учень/учениця відтворює незначну частину навчального
матеріалу; за допомогою вчителя виконує елементарні завдання, потребує
детального кількаразового пояснення їх виконання. Практичні роботи виконує зі значною
допомогою вчителя; спостерігає за дослідами, які проводить вчитель, але не
може їх пояснити; може назвати окремі норми екологічної поведінки в місцевому
природному середовищі; включається в роботу малої групи співробітництва, але
не виявляє ініціативи і виконує роботу лише за зразком |
|
Середній |
4 |
Учень/учениця відтворює частину
навчального матеріалу у формі понять за допомогою вчителя, віддає перевагу
конкретному перелічуванню тіл, явищ, їх ознак; має утруднення встановлювати
зв’язки й залежності між тілами і явищами природи, спрогнозувати результат
діяльності людини та її вплив на природу. Під час практичної
роботи може повторити за зразком певну операцію, дію; виконує елементарні
завдання |
5 |
Учень/учениця за допомогою вчителя
відтворює основний навчальний матеріал, дає визначення понять, допускаючи
помилки й неточності, за допомогою вчителя встановлює нескладні зв’язки між
природними тілами; виявляє істотні й неістотні ознаки об’єктів, але має
утруднення аналізувати об’єкти у логічній послідовності; порівнює природні
тіла і явища за однією ознакою та за навідними запитаннями вчителя. Під час виконання
практичних робіт виконує прості досліди за детальною інструкцією вчителя,
уміє копіювати зразок виконання певної навчальної дії |
|
6 |
Учень/учениця будує відповідь у
засвоєній послідовності; виконує дії за зразком у подібній ситуації;
відповіді доповнює й уточнює за навідними запитаннями вчителя, ілюструє її
прикладами з підручника, зошита з друкованою основою, з дидактичних
матеріалів; порівнює природні об'єкти не менш, ніж за 2 вказаними ознаками. Практичні роботи
виконує за зразком або алгоритмом (планом) наданим учителем; за вказівкою
визначає та виконує завдання у малій групі співробітництва |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця відтворює зміст
природничих понять, називає їх істотні та неістотні ознаки, уміє наводити
приклади з підручника на підтвердження певних думок, стисло переказує
доступний за обсягом текст природничого характеру; порівнює природні об'єкти
не менш, ніж за 3 вказаними ознаками; робить спроби висловлювати власні
судження. Практичні роботи
проводить самостійно, користуючись планами, інструкціями, складеними за
допомогою вчителя; частково контролює і оцінює власні навчальні дії |
8 |
Учень/учениця достатньо повно відтворює
навчальний матеріал і застосовує його у стандартних ситуаціях; володіє
способами діяльності за певним алгоритмом; відповідає на питання логічно, але
з окремими неточностями; знаходить значення зазначених термінів у довідковій
літературі; знаходить і систематизує інформацію за двома і більше заданими
джерелами. Практичні роботи,
дослідження та спостереження виконує за інструкцією з незначною допомогою
вчителя і правильно робить часткові висновки про результати і способи
виконання робіт; оцінює конкретні приклади поведінки у природі, власну
діяльність |
|
9 |
Учень/учениця володіє вивченим
матеріалом, застосовує знання в стандартних та частково змінених ситуаціях;
може спланувати дії для здійснення пошукової діяльності; знаходить необхідну
інформацію в додаткових джерелах інформації; обговорює отриману інформацію,
застосовує отримані знання в повсякденній діяльності; здійснює самооцінку
власних навчальних досягнень за запропонованим зразком. Самостійні і практичні
роботи виконує під опосередкованим керівництвом учителя/ учительки. Називає
основні етапи виконання дослідів і практичних робіт та знає основні прилади,
їх призначення |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця володіє системою природничих понять у
межах, визначених навчальною програмою, встановлює як внутрішньопонятійні,
так і міжпонятійні зв’язки; вміє розпізнавати тіла і явища природи, які
охоплюються засвоєними поняттями різного рівня узагальнення; порівнює
природні об'єкти не менш ніж за 34 ознаками; відповідь аргументує,
використовуючи приклади із життя, опираючись на власний досвід; користується
найпростішими вимірювальними приладами, застосовує знання для
пояснення та оцінки різноманітних процесів і явищ; планує власну навчальну
діяльність з предмета, навчальнодослідних або іншого типу завдань |
11 |
Учень /учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальної
програми, вміє застосовувати набуті навички за аналогією і в нових
нестандартних ситуаціях; здатен і готовий використовувати отримані знання та
вміння в повсякденному житті; фіксує основний зміст навчального тексту у
вигляді плану; заповнює запропоновані таблиці; використовує додаткові джерела
інформації при вирішенні навчальних завдань; самостійно виконує практичні,
творчі завдання, спостереження і дослідження; виступає перед класом; оцінює
власний внесок у діяльність малої групи співробітництва |
|
|
12 |
Учень/учениця має системні, міцні знання про різноманіття
тіл, речовин та явищ природи і їх найпростіші класифікації; методи (визначені
програмою) вивчення природи; усвідомлено використовує їх у стандартних та
нестандартних ситуаціях; використовує вивчені природничі терміни у власних
усних повідомленнях із застосуванням ілюстративного матеріалу і в письмових відповідях;
виступах перед класом; бере участь у роботі
групи співробітництва відповідно до зазначеної ролі; описує власні
спостереження або досліди, визначає мету спостереження або досліду, умови
проведення роботи і отримані результати; використовує набуті знання, уміння
та навички в практичній діяльності та в повсякденному житті |
Вимоги до формування змісту і оцінювання
комбінованої контрольної роботи у 4 класі
№ з/п |
Види завдань |
Кількість завдань |
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання |
Максимальна кількість балів |
1. |
Завдання на перевірку знань про предмети і явища
природи, їх взаємозв'язки і залежності між ними |
3 |
1 бал |
3 бали |
2. |
Завдання на перевірку умінь виконувати різні види
навчально-пізнавальних дій щодо об'єктів природи та інформації про них |
1 |
1 бал |
1 бали |
3. |
Завдання на перевірку умінь оцінювати об'єкти
природи, а також власну поведінку та інших людей серед природи |
2 |
1 бал |
2 бали |
4. |
Завдання на перевірку умінь
застосовувати набуті знання й навички у своєму повсякденному житті |
2 |
1 бал |
2 бали |
5. |
Завдання на перевірку досвіду емоційно-ціннісного
ставлення до навколишнього світу і природи, до різноманітних видів діяльності |
1 |
2 бали |
2 бал |
6. |
Завдання на перевірку умінь
творчого застосування набутих природничих знань і способів діяльності в
змінених ситуаціях |
1 |
2 бали |
2 бали |
Разом |
10 |
- |
12 балів |
Вимоги до формування змісту і оцінювання
тестової контрольної роботи у 4 класі
№ з/п |
Види завдань |
Кількість завдань |
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання |
Максимальна кількість балів |
1. |
Завдання закритого типу з вибором однієї
відповіді серед трьох пропонованих варіантів |
3 |
1 бал |
3 бали |
2. |
Завдання відкритого типу на встановлення
послідовності або відповідності між 6 компонентами |
2 |
2 бали |
4 бали |
3. |
Завдання відкритого типу з короткою
відповіддю |
1 |
2 бали |
2 бали |
4. |
Завдання відкритого типу з розгорнутою
відповіддю |
1 |
3 бали |
3 бали |
Разом |
7 |
- |
12 балів |
Немає коментарів:
Дописати коментар