20.04.21р.
Тема: Лісостеп: рослинний і тваринний світ, рослини і тварини, занесені до Червоної книги.
Переглянути відео.
https://www.youtube.com/watch?v=ummPgIZWfuE
- Що таке заповідник? З
якою метою його створюють?
Природа зони лісостепу, як і зони
мішаних лісів, зазнає значних змін під впливом господарської діяльності людини.
Зменшення зайнятих лісами площ, розорювання степів, видобування корисних
копалин, будівництво промислових підприємств та теплових електростанцій
спричинило забруднення водойм і повітря, призвело до зменшення кількості видів
рослин і тварин лісостепу. Тому
природа зони лісостепу потребує дбайливого ставлення та охорони.
Знайдіть на карті природних зон України (мал. 160)
заповідники, які є в природній зоні лісостепу, прочитайте їхні назви.
У зоні лісостепу з метою охорони і збереження в природному стані
лісостепових ділянок з унікальним рослинним і тваринним світом, було створено 4
природні заповідники: Канівський, «Розточчя», «Медобори» та «Михайлівська
цілина».
Першим заповідником, створеним у зоні лісостепу, був Канівський
заповідник
Канівський заповідник
розташований на правому березі Дніпра в Черкаській області. На території
заповідника є горби і яри, вкриті лісами, та острови на Дніпрі. Основними
завданнями заповідника є охорона і збереження грабово-дубових лісів, степових
ділянок та островів, які збереглися в природному стані.
У заповіднику «Медобори» розташована пам’ятка природи давнього
минулого — горбисте пасмо Подільські Товтри. Це рештки коралового рифу, який
утворився майже 20 мільйонів років тому на дні моря. На вершинах пасма багато
мальовничих вапнякових скель, утворених рештками морських організмів
У заповіднику «Михайлівська цілина» під охороною перебуває єдина в
Україні цілинна ділянка степу в лісостеповій зоні. Тут ростуть не лише степові
рослини — ковила, типчак, тирса, стоколос, а й дзвоники, ромашка, волошка та
інші, не властиві степам рослини
У заповідниках зони
лісостепу чимало різноманітних рослин і тварин, серед яких є рідкісні, занесені
до Червоної книги України.
Робота за підручником. С. 150 - 151.
Домашнє завдання. с. 150 - 151. в зошиті с. 55.
15.04.21р.
Тема: Лісостеп: розташування, погода, форми земної поверхні, водойми, корисні копалини, грунти.
Переглянути відео.
https://www.youtube.com/watch?v=Nlhu99MFzCc
На південь від зони мішаних лісів України з’являється все більше
безлісих ділянок — ділянок степу. Цю територію називають лісостеповою зоною. У
ній ділянки лісу і степу чергуються. Лісостеп займає майже третину території
України. Її центральну частину завширшки в середньому 110 км. Із заходу на схід
лісостеп простягається майже на 1100 км.
Упродовж року в лісостеповій зоні випадає менше опадів, ніж на
Поліссі. Зима там помірно холодна, а літо тепле.
Особливістю рівнинної лісостепової зони є чергування низовин та
височин. У межах зони розташовані Волинська, Подільська й Придніпровська
височини та Придніпровська низовина.
Територією лісостепу протікає багато річок —Дністер, Південний
Буг, Дніпро, Сіверський Донець та їх притоки. Розташоване там і Кременчуцьке
водосховище.
Зона лісостепу багата на паливні корисні копалини — кам’яне і буре
вугілля, нафту й газ та нерудні — вапняки, піски і глину.
Під лісами в цій природній зоні сірі лісові ґрунти, а на степових
ділянках — чорноземи.
Поміркуйте! Чому далі на південь зона мішаних лісів змінюється
лісостепом?
Робота з підручником.с. 148 - 149.
Перевір свої знання
1. Де на території України розташована зона лісостепу?
2. Яка погода в цій зоні?
3. Які форми земної поверхні, корисні копалини й ґрунти характерні
для зони лісостепу?
Домашнє завдання. с. 148 - 149. У зошиті с. 54.
13.04.21р.
Тема: Мішані ліси(Полісся): заповідні території та охорона природи, залежність діяльності людини від природних умов.
Розповідь учителя.
Великі зміни спричинили водомеліоративні роботи (осушення перезволожених земель), що були особливо масштабними в 1960—1970-ті. Аварія на Чорнобильській АЕС та інші наслідки діяльності людини негативно вплинули на стан довкілля й умови життя населення.
Для захисту екосистем мішаних лісів створено Поліський, Рівненський, Черемський заповідники, Шацький та Деснянсько-Старогутський національні природні парки, заказники — «Нечимне», Дорогинський, Дніпровсько-Деснянський та інші природоохоронні території.
Робота за підручником. с. 146 - 147.
Робота з атласами.
Домашнє завдання. с. 146 -147. Написати твір мініатюру "Моя мандрівка просторами Полісся"
08.04.21р.
Тема: Мішані ліси (Полісся): рослинний і тваринний світ.
Переглянути відео.
https://www.youtube.com/watch?v=FdF5UeZxdDk
Розповідь учителя.
У
лісах рослини ростуть ярусами. Верхній ярус
утворюють дерева. Середній, який називають підліском, —
кущі. Нижній — трав'янисті рослини і гриби.
У
північній частині зони мішаних лісів переважає хвойне дерево сосна звичайна і
листяне — дуб звичайний. Південніше, крім дуба, разом із сосною ростуть граб,
береза, липа, осика, клен, вільха. Підлісок утворюють кущі ожини, шипшини,
барбарису, ліщини, малини. На заболочених місцях поширені брусниця і чорниця.
Ранньою
весною в лісі першими зацвітають підсніжники, проліски, ряст, анемона. Пізніше
— конвалія, фіалки, купина, сон-трава. Влітку між деревами залишаються лише
вологолюбиві, тіневитривалі рослини — папороті, мохи, копитняк. Інші
трав'янисті рослини ростуть на галявинах і узліссях. Серед них: звіробій, деревій,
валеріана, ромашка, іван-чай. У мішаних лісах багато грибів.
Восени
з листяних дерев і кущів опадає листя. Більшість трав'янистих рослин відмирає.
Опале листя і відмерлі рослини утворюють лісову підстилку, яка затримує вологу
в ґрунті. Поступово перегниваючи, вона перетворюється на поживні речовини для
рослин.
У
зоні мішаних лісів різноманітний тваринний світ. Тут водяться травоїдні звірі:
зубр, лось, олень благородний, козуля, заєць, миші. Хижі — вовк, лисиця, рись,
тхір чорний, куниця лісова. Є також і всеїдні — дика свиня, борсук, білка,
їжак.
Біля
лісових водойм селяться бобри, видри, ондатри. У лісі й на узліссях живуть
гадюки та ящірки. З водою пов'язане життя вужів, жаб, тритонів. Річки й озера
багаті на рибу.
У
лісовій підстилці, під корою дерев, на рослинах живе багато комах. Вони є
кормом для птахів. Більшість птахів прилітає навесні з теплих країв. Це —
солов'ї, зозулі, шпаки, мухоловки, іволги. На лісових озерах і болотах
з'являються лелека білий, журавель сірий, кулики, лебеді. Постійними мешканцями
зони мішаних лісів є рябчик, глухар, тетерук, сова сіра, дятел великий.
Щоб
зберегти і примножити природу зони мішаних лісів, створено Поліський,
Рівненський та інші заповідники.
Робота за підручником. с. 144 - 145.
Домашнє завдання. с.144 - 145. В зошиті с. 53. Намалювати улюблену тварину мішаних лісів.
06.04.21р.
Тема: Мішані ліси (Полісся): розташування, погода, форми земної поверхні, водойми, корисні копалини, грунти.
І. Актуалізація опорних знань
— Прочитайте розкидані склади.
РОД ПРИ НА НА ЗО МІ НІША СИЛІ
— Що таке природна зона?
— Які природні зони виділяють на території України?
а) Мішаних лісів, лісостепу, степу;
б) тайги, лісостепу, степу;
в) немає правильної відповіді.
— Як ви розумієте зміст поняття «мішані ліси»?
Бори — соснові ліси.
Березняки — березові ліси.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про природну зону мішаних лісів.
IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Переглянути відео.
https://www.youtube.com/watch?v=OglTCtOkmkE
2.Робота за підручником (с. 142-143)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання .
— Як називають зону мішаних лісів?
Де вона розташована?
— Які погодні умови у цій зоні?
— Що ви дізналися про водойми і ґрунти цієї зони?
3. Робота в атласі.
Домашнє завдання. с.142 - 143. в зошиті с.52.
01.04. 21р.
Тема: Розташуванняприродних зон в Україні. Карта природних зон України.
Переглянути відео.
https://www.youtube.com/watch?v=D9Fino9Dhoc
Робота за підручником. с. 140 - 141.
Робота з картою. с.141.
Робота в зошиті. с. 51.
Домашнє завдання. с 140 - 141.
30.03.21р.
Тема: Грунти Укрпїни. Охорона грунтів.
Переглянути відео.
https://www.youtube.com/watch?v=pT2LFrnjbYs
Робота за підручником.
Прочитати статтю на с. 138 - 139.
Дати відповіді на запитання після прочитаного.
Робота в зошиті. с. 50.
Домашнє завдання. с. 138 - 139.
18.03.21р.
Тема: Використання й охорона природних багатств водойм.
Переглянути відео.
https://www.youtube.com/watch?v=0BfWvKYHMD8
Тест. Водойми України.
1. Назви водойми суші:
а) моря, річки, гори, озера, болота, підземні води;
б) канали, озера, болота, моря, джерела, річки;
в) ставок, водосховище, моря, річки, яри, підземні води.
2. Найбільша річка України:
а) Дніпро;
б) Дністер;
в) Південний Буг.
3. Початок річки називається...
а) притока;
б) витік;
в) русло.
4. Річки , які впадають у дану, це...
а) притоки;
б) витік;
в) русло.
5. Заглиблення, по якому тече річка, це...
а) гирло;
б) притока;
в) русло.
6. Місце, де річка впадає у іншу водойму, це...
а) гирло;
б) притока;
в) витік.
7. Озеро — це...
а) частина океану, яка врізається в сушу;
б) водойма, яка виникає у природних заглибинах на поверхні землі;
в) ділянка надмірно зволоженої земної поверхні.
8. Море — це...
а) ділянка надмірно зволоженої земної поверхні;
б) водойма, яка виникає у природних заглибинах на поверхні землі;
в) частина океану, яка врізається в сушу.
9. Болото — це...
а) водойма, яка виникає у природних заглибинах на поверхні землі;
б) частина океану, яка врізається в сушу;
в) ділянка надмірно зволоженої земної поверхні.
10. Написати назви річок України.
11. Написати назви озер України.
12. Написати назви морів України.
Робота з підручником. с.135 -136.
Робота в зошиті. с.49.
Домашнє завдання. с.135 -136. Зробити дослідження с.136.
16.03.21р.
Тема: Чорне й Азовське моря.
І. Робота над темою уроку.
Переглянути відео.
https://www.youtube.com/watch?v=N0t7t8IlzLE
Робота з підручником. с.133 - 134.
Вправа «Мікрофон»
Доведіть, що наша Батьківщина — Україна — дійсно морська держава.
— Чому важливо знати про наші моря якомога більше?
— Що ви дізналися про Чорне море?
— Береги яких країн вони омивають?
— Як Азовське море сполучається з Чорним морем?
— У чому полягає особливість Азовського моря?
— Що ви про нього дізналися?
— Які види риб мають промислове значення?
— Які непромислові риби мешкають у Чорному морі?
— Які види дельфінів живуть у Чорному морі?
Робота в зошиті. с. 48.
Цікаво знати!
— Усе, що довго пролежить на дні Чорного моря, через деякий час чорніє. Це відбувається тому, що у придонній товщі води міститься сірководень — газ із неприємним запахом. Він і забарвлює всі предмети у чорний колір.
Чорне море у північно-західній частині синьо-бузкове, у центральній і східній — зеленувато-синє. Там, де впадають річки, вода майже жовта.
Гра «Так чи ні?»
✵ Вода — найбільш поширена речовина на землі.
✵ Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі.
✵ Вода може перебувати лише в двох станах.
✵ Життя на Землі можливе без води.
✵ Вода входить до складу живих організмів.
✵ Водойми бувають природними і штучними.
✵ Водосховище, ставок — це природні водойми.
✵ Річка Дніпро бере свій початок в Україні.
✵ Дунай — «інтернаціональна» річка.
✵ Найбільшим прісним озером України є озеро Ялпуг.
✵ Азовське море глибше за Чорне.
✵ Водойми не потребують охорони.
05. 11. 20.
Тема: Екскурсія "Визначення сторін горизонту за місцевими ознаками".
Хвилинка милування природою.
https://www.youtube.com/watch?v=b8OK_lk62f4
Перегляньте відео.
https://www.youtube.com/watch?v=VPDSB5cidbg
Практична робота. Спробуйте скористатися декількома способами визначення сторін горизонту у своєму саду.
Домашнє завдання. Намалювати малюнки про осінню природу.
03.11.20.
Тема: Контрольна робота№3.
Виконувати у збірнику "Сходинки до успіху". 4 клас. Видавничий дім "Освіта" 2018. Контрольна робота №3. І варіант с. 77 -79. ІІ варіант с. 79 -81.
Немає коментарів:
Дописати коментар